اما کليد درک قابليت‌هاي اين شبکه‌ي بسيار سريع چيست؟ پاسخ اين سوال در هماهنگ‌سازي و تحول کلي در طيف امواج راديويي نهفته است. داده‌ها با استفاده از امواج راديويي منتقل مي‌شوند. امواج راديويي نيز مشخصاتي همچون طول موج و فرکانس دارند که منجر به ايجاد امواج مي‌شود.

با توجه به تغيير طول موج و متعاقب آن تغيير فرکانس يک موج، از امواج مختلف براي کاربردهاي متفاوتي در ارتباطات استفاده مي‌شود که اين موضوع بصورت قراردادي تعيين شده است. براي مثال طول موج خاصي در صنعت دريانوردي استفاده مي‌شود در حالي که طول موج‌هاي ديگري براي استفاده در صنعت هوانوردي، انتقال تصاوير تلويزيوني و شبکه‌هاي موبايل اختصاص داده شده است. استاندارد استفاده از اين طول موج‌ها و اختصاص آن به کاربردهاي خاص توسط اتحاديه بين‌المللي مخابرات که زير نظر سازمان ملل متحد فعاليت مي‌کند، مشخص مي‌شود.

در حال حاضر طيف امواج راديويي نظم خاصي ندارد و نياز به اختصاص فرکانس‌هاي جديد به فناوري‌هاي نو منجر به استفاده از فاصله‌ي فرکانسي بين امواج شده است. اين موضوع منجر به ايجاد مشکلات در سرعت ارتباط شده است.

براي ايجاد بستر مورد نياز به منظور پياده‌سازي شبکه‌هاي ارتباطي 5G، اتحاديه بين‌المللي مخابرات در حال بازسازي بخش‌هايي از شبکه‌ي راديويي است که به انتقال داده‌ها اختصاص داده شده بود. البته اين امر خللي در شبکه‌هاي مخابراتي پيشين چون ۳جي و ۴جي ايجاد نخواهد کرد.

سرعت ۱۰۰ برابري انتقال اطلاعات
۵ جي يک شبکه‌ي ارتباطي بسيار سريع است. پروفسور تفضلي معتقد است که با استفاده از شبکه‌هاي ارتباطي ۵جي مي‌توان به روياي دستيابي به سرعت ۸۰۰ گيگابيت بر ثانيه دست يافت. سرعت ۸۰۰ گيگابيت بر ثانيه ۱۰۰ برابر سريع‌تر از شبکه‌هاي ۵جي است که هم‌اکنون بصورت آزمايشي توسط برخي از کمپاني‌ها پياده‌سازي شده است.

زماني که سامسونگ در سال ۲۰۱۳ خبر از آزمايش شبکه‌ي ۵جي خود با سرعت انتقال داده‌ي يک گيگابيت بر ثانيه داد، بسياري از علاقمندان به وجد آمدند. با استفاده از اين شبکه مي‌توان يک فيلم با رزولوشن اچ‌دي را در يک ثانيه دانلود کرد. با وجود اين، استفاده از يک شبکه‌ي ارتباطي با نرخ انتقال ۸۰۰ گيگابيت در ثانيه بسيار هيجان‌انگيزتر است، بطوريکه مي‌توان ۸۰۰ فيلم با رزولوشن اچ‌دي را در يک ثانيه دانلود کرد.

سارا مازور، رئيس مرکز مطالعات اريکسون، که سرمايه‌گذاري عظيمي در مورد تحقيقات ۵جي به انجام رسانده، در اين خصوص مي‌گويد:

شبکه‌‌هاي ارتباطي ۵جي بايد از عهده‌ي نياز مبرم زمينه‌هاي مختلف به ارتباط بر آيند.
پيش‌بيني‌ها حکايت از اين دارد که در سال ۲۰۲۰ بيش از ۵۰ تا ۱۰۰ ميليارد ابزار به اينترنت متصل خواهند شد. از اين‌رو ارتباطات با استفاده از فرکانس‌هاي مختلف براي اتصال گجت‌هاي مورد نياز در نظر گرفته شده‌اند.

افزايش ظرفيت شبکه چيزي شبيه به عريض کردن راه ارتباطي است. در صورتي که جاده عريض‌تر شود، خودروهاي بيشتري مي‌توانند از آن عبور کنند. يعني با ايجاد لاين‌هاي بيشتر، خودروهاي بيشتري نيز در آن واحد عبور مي‌کنند، اما منظم کردن حرکت نيز نقش پررنگي در بالا بردن سرعت دارد. براي مثال اختصاص برخي کانال‌ها به ارتباطات محلي و شماري ديگر به ارتباطات جهاني مي‌تواند سرعت نقل و انتقال داده‌ها را افزايش دهد.

يکي از مورادي که نياز به پهناي باند بالا را افزايش مي‌دهد، مفهوم اينترنت اشيا است. اينترنت اشيا تنها به معناي ارتباط با سيستم تهويه‌ي خانه‌ي هوشمند يا امکان کنترل لوازم خانگي از فاصله‌ي دور بصورت ريموت نيست. بلکه اين مفهوم مفاهيم گسترده‌تري را شامل مي‌شود که از جمله‌ي آن مي‌توان به اطلاع از صندلي‌هاي خالي قطار‌هاي موجود در ايستگاه اشاره کرد که اين اطلاعات از طريق خود قطار که به اينترنت متصل شده، حاصل مي‌شود.


ابزار‌هاي هوشمند خود بطور مستقل قادرند تا پهناي باند مورد نياز خود را انتخاب کنند که اين موضوع از شلوغ شدن يک فرکانس خاص بصورت خودکار پيشگيري مي‌کند. براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته انتظار مي‌رود اولين فرکانس در نظر گرفته شده از سال ۲۰۲۰ ميلادي عملياتي شود. دو فرکانس بعدي نيز در ادامه به جمع شبکه‌ي ۵جي اضافه خواهد شد. مازور در اين خصوص مي‌گويد:

پس از اينکه فرکانس‌هاي پيش‌بيني شده پياده‌سازي شده و در اختيار کاربران قرار گيرد، مي‌توان محصولات مبتني بر اين فناوري‌ها را توسعه داد.
يکي ديگر از قابليت‌هاي کليدي شبکه‌ي ۵جي، پايداري اين شبکه است. سارا مازور پايداري شبکه‌هاي ۵جي را به اندازه‌اي بالا عنوان مي‌کند که مي‌توان حتي اين شبکه‌ها با از نظر پايداري بهتر از شبکه‌ي اينترنت فيبر داست. پيشرفت‌هاي حاصل شده در توسعه‌ي آنتن‌هاي مخابراتي به قطع و وصل شدن يکباره‌ي داده‌ها پايان خواهد داد.

اين قابليت يکي از ارکان اصلي بکارگيري اين فناوري در زمينه‌هايي است که پايداري اهميت فوق‌العاده‌اي دارد. از جمله‌ي اين حوزه‌ها مي‌توان به استفاده از شبکه‌هاي ۵جي در ارتباط خودروهاي هوشمند بدون راننده و همچنين انجام انواع اعمال جراحي بصورت ريموت اشاره کرد.

در محل‌هايي که ساختمان‌ها بلن مرتبه جلوي امواج با فرکانس‌هاي بالا را سد مي‌کنند، مي‌توان از تيرهاي ارتباطي استفاده کرد.
کمپاني هوآوي ايده‌ي استفاده از شبکه‌هاي ۵جي را به‌منظور ارتباط خودروهاي هوشمند بدون راننده مطرح کرده است. حوزه‌هاي حساسي چون خودروهاي هوشمند بدون راننده يا انجام عمل‌هاي جراحي بصورت ريموت از جمله‌ي مواردي است که عدم وجود قطع و وصلي و تاخير در شبکه اهميت فراواني در آنها دارد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط اريکسون، تاخير در شبکه‌ي ۵جي يک ميلي ثانيه است. بازه‌ي زماني يک ميلي‌ثانيه براي انسان قابل درک نيست. سرعت شبکه‌هاي ۵جي ۵۰ برابر بيشتر از شبکه‌ي ارتباطي ۴جي است.

شبکه‌‌هاي ارتباطي آزمايشي 5 جي
کمپاني‌هاي فعال در زمينه‌ي توليد تجهيزات مخابراتي چون اريکسون و هوآوي نظري در مورد هزينه‌ي تخميني يک شبکه‌ي ارتباطي ۵جي ندارند. اما اين موضوع منجر به توقف فعاليت‌هاي اين کمپاني در زمينه‌ي تحقيقات و توسعه‌ در اين زمينه نمي‌شود.

براي مثال سامسونگ اميدوار است تا همزمان با برگزاري المپيک زمستاني سال ۲۰۱۸، از شبکه‌ي مخابراتي خود مبتني بر فناوري ۵جي پرده بردارد. همچنين هوآوي نيز براي بهره‌برداري از شبکه‌ي ۵جي خود همزمان با جام‌‌جهاني فوتبال روسيه در سال ۲۰۱۸ و در شهر مسکو برنامه‌ريزي کرده است.

ژاپن در نظر دارد تا علاوه بر ميزباني از مسابقات المپيک ۲۰۲۰، از اولين شبکه‌ي تجاري ۵جي نيز بهره‌برداري کند.
علاوه بر صرف هزينه‌هاي سرسام‌آور در بخش تخقيق و توسعه‌ي شبکه‌هاي ارتباطي ۵جي، بايد تکنولوژي‌ها و حوزه‌هاي مصرف‌کننده‌ي فناوري ۵جي نيز خود را با پيش‌ نيازهاي استفاده از اين شبکه‌ها هماهنگ کنند. پروفسور تفضلي بازه‌ي زماني موجود تا سال ۲۰۴۰ ميلادي را که طي آن شبکه‌هاي ۶جي متولد خواهند شد، زمان مناسبي براي بروزرساني موارد مورد نياز مي‌داند.

در حال حاضر هر سه اپراتور همراه کشور شبکه‌ي ارتباطي ۳جي را البته با وجود کم و کاست‌هايي ارائه مي‌دهند. ايرانسل به‌عنوان دومين اپراتور تلفن‌همراه کشور، پس از راه‌اندازي شبکه‌ي ۳جي به فاصله‌ي معقواي در حال راه‌اندازي شبکه‌ي ۴جي است. به‌نظر شما پس از عرضه‌ي تجاري شبکه‌ي ۵جي در سطح جهان، با چه فاصله‌اي اين فناوري وارد کشور خواهد شد؟ آيا بهتر نيست اپراتورهاي مخابراتي همگام با ساير کمپاني‌ها تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز کنند؟ نظر شما در اين مورد چيست؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فناوری ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:, | 17:32 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.